Herbruikbare groentenzakjes... de tutorial!!

Het is mei plastic vrij maand en ik gaf mezelf een schop onder mijn kont en maakte eindelijk herbruikbare groentenzakjes.
De eerste maakte ik uit oude tetradoeken van Marthe .

Ze werden erg leuk maar nadeel was dat ze best zwaar waren (50gr) en ik draag ook graag zorg voor de inhoud van de geldbuidel haha.
Gelukkig vind ook ik soms schatten in de kringloop ( nog steeds nog niet zoveel geluk als ons Juffra Toertjes hoor) en vond ik leuk gordijntje waar ik mee aan de slag ging.




De reacties zowel in real life als op de sociale media waren erg enthousiast en al snel kreeg ik de vraag of ik geen tutorial wou schrijven.

Aangezien ik graag mensen blij maak maakte ik voor jullie deze tutorial. Ik hoop dat de foto's voor zich spreken, anders trek je maar aan men mouw.
LET OP: Ik heb geen ervaring met tutorials maken dus excuses voor de verwarrende uitleg of de verkeerde bewoordingen.. Ik probeer enkel neer te schrijven wat er in mijn hoofd zit .

TUTORIAL:

Naast de benodigdheden op onderstaande foto heb je ook nog 2 stukken touw nodig (ik gebruikte bij dit zakje 2x 50cm)
Wil je graag een label toevoegen, dan kan dit uiteraard ook.

Leg een deel witte stof op het stuk stof dat de bodem van je zakje wordt (dat stukje dat je maar 1x moest knippen). Leg de goede kanten op elkaar en stik op 1cm.

 Dit herhaal je ook met het tweede stukje witte stof. Op de foto zie je hoe het na deze 2 stappen eruit moet zien.


Zelf vind ik het mooier wanneer je eens doorstikt. Je strijkt (luie naaisters als ik vouwen) de stofrandjes naar beneden en stikt door naast de rand van de goede stof.




 In de volgende stap vouw je de goede kanten op elkaar. Ik stak er zelf mijn label ook tussen dus als u dit wenst is het nu de moment!!
Je stikt de zijkanten weer op 1 cm en hierna overlockte ik ook de zijkanten (als je wilt).
Knip uiteraard de overschot aan draadjes weg dat was ik vergeten voor ik de foto nam.


Neem de twee kleine stukjes katoen en leg met goede kanten op elkaar. Stik weer op 1 cm maar laat aan beide kanten een opening (hier stoppen we straks het touw in).

Nu vouw je de stof met de SLECHTE kanten op elkaar. Zorg ook dat de 2 kleine openingetjes naar de goede kant van het reeds genaaide zakje is gericht. 
Stik weer op 1 cm en ook nu heb ik de overlock aan het werk gezet.


Strijk (of vouw ;) ) de stofranden naar  boven en doorstik langs de goede kant van de stof.

Het project is zo snel dat we nu reeds bij het touw zijn aangekomen.
Je hebt 2 delen touw. Je stopt het touw in de opening en trekt dit helemaal door zodat je touw weer komt piepen langs de andere kant.
Dit herhaal je met touw 2 maar aan de andere kant.

Uiteindelijk als mijn uitleg niet te veel chinees was zou dit het resultaat moeten zijn?


Voila nu kan ook jij naar de markt/ winkel/boer met zelfgemaakte herbruikbare zakjes. Je kan ze in allerlei afmetingen maken zodat ze precies de maat hebben die voor  u het handigst is.


Alvast graag gedaan en veel plezier!!

EDIT: Heb je geen tijd/zin om aan de slag te gaan of kan je (nog) niet naaien dan heb ik goed nieuws!!
Kijk snel hier.

Reacties

  1. Dank je wel voor de tutorial.Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Nu liggen de meeste groenten los in mijn kar wat ook niet altijd gemakkelijk is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top! Die probeer ik ook eens... maar ging je ze ook niet verkopen voor het goede doel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-):-) dankje Sane om misschien per ongeluk iets te verklappen, ik wacht met plezier op dat nog te publiceren bericht van Sarah en plaats dan mijn bestelling. Topplan!!

      Verwijderen
  3. Ik maakte er ook voor meiplasticvrij, maar gebruikte de inhoud van mijn kast: biaislint voor bovenaan en als koordje gebruikte ik veters die hier toch maar liggen te liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Sarah, mag ik vragen welk materiaal je gebruikt voor de witte stof, is dit een soort gaas?
    Hartelijke groet, Eva

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Van reacties word ik steeds zoooo blij!! Ontzettend bedankt!

Populaire posts van deze blog

Primrose

Team Jurgen allemaal winnaars!!